Strona główna Forum dyskusyjne Facebook Twitter NK YouTube Instagram Snapchat RSS Kontakt
  1. Wiadomości
  2. O cukrzycy
  3. Porady
  4. Sprzęt i leki
  5. Więcej
  6. Przydatne
  7. O portalu
Poniedziałek, 22 października 2018 r. diabetyk24.pl
Accu-Chek Combo

Sklep dla diabetyków
Newsletter
Artykuły
O cukrzycy
Cukrzyca typu 2
Odżywianie
Pompy insulinowe
Monitoring glikemii
Glukometry
Nakłuwacze
Peny
Insuliny
DME obrzęk plamki
Ciekawostki

Dodaj komentarz
Odżywianie

5 zasad zdrowej diety prostymi słowami
dodano: 24 września 2018 r.

To co spożywamy ma decydujący wpływ na nasz organizm i obok aktywności fizycznej, stanowi najważniejszy czynnik wpływający na długość życia oraz jego jakość. Na prozdrowotne zmiany w diecie nigdy nie jest za wcześnie, a czym szybciej uda nam się wyrobić właściwe nawyki, tym lepiej dla naszego organizmu.

Po pierwsze: jedz regularnie

Najlepszym modelem odżywiania jest dla naszego organizmu spożywanie 5 niewielkich posiłków w ciągu dnia. Przyjmowanie dużych porcji jedzenia na raz sprzyja odkładaniu się tłuszczu, podczas gdy częste jedzenie niewielkich ilości pokarmu przyspiesza metabolizm i zmniejsza prawdopodobieństwo tycia. Ważne jest także, by każdy posiłek w miarę możliwości celebrować. Jedząc szybko połykamy więcej powietrza, co sprzyja powstawaniu wzdęć, a ponadto nie dajemy organizmowi czasu potrzebnego by informacja o sytości dotarła do mózgu.

Po drugie: dbaj o skład posiłków

Zdrowa dieta powinna być zbilansowana zgodnie z piramidą żywienia. Produkty, znajdujące się u samej podstawy piramidy, a więc takie, których w jadłospisie powinno być najwięcej, to warzywa i owoce w stosunku 3:1. Wyżej znajdują się produkty zbożowe. Zaleca się, by spożywać przede wszystkim produkty pełnoziarniste. Kolejną kategorią są przetwory mleczne. Niekoniecznie oznacza to picie czystego mleka, dla naszego organizmu korzystniejsze jest spożywanie produktów fermentowanych - jogurtów i kefirów. I co ważne - w sklepie wybierajmy mleko z lodówki, a nie silnie przetworzone mleko UHT. Produktami zajmującymi najwyższe miejsce w piramidzie żywienia, a więc takimi które spożywać należy sporadycznie, są mięsa i tłuszcze. Jeśli chodzi o te ostatnie to lepiej sięgać po roślinne niż zwierzęce.

Po trzecie: wprowadź błonnik

Odpowiednia zawartość błonnika w diecie jest niezwykle istotna dla prawidłowej pracy układu pokarmowego. Optymalna ilość błonnika w dziennym jadłospisie to 20-30 g. Jego niedobór może przejawiać się poprzez zaparcia i sprzyja powstawaniu otyłości. Liczne doniesienia wskazują z kolei na korzystny wpływ błonnika w profilaktyce licznych chorób. Produkty zawierające duże ilości tego składnika to na przykład: razowe pieczywo, warzywa (szczególnie strączkowe), orzechy, niektóre owoce oraz otręby. Jeżeli nasza dieta nie zawierała wcześniej wystarczających ilości błonnika, jego nagłe wprowadzenie może wywołać wzdęcia i uczucie pełności. Warto zatem zwiększać ilość spożywanego błonnika stopniowo i mieć w zanadrzu preparat na wzdęcia i gazy np. Espumisan®, który skutecznie łagodzi uczucie wzdętego brzucha.

Po czwarte: nawadniaj organizm

Czy to nam się podoba czy nie, najbardziej naturalnym i pożądanym dla zdrowia napojem jest woda. Zaleca się, by wypijać przynajmniej 1,5 litra wody dziennie, jednak w okresie upałów zapotrzebowanie to może znacząco rosnąć. Całkowicie powinniśmy natomiast odstawić słodzone napoje gazowane. Niestety, także soki owocowe, choć wydają się być zdrowe, powinny być pite w niewielkich ilościach, ze względu na dużą zawartość cukru.

Po piąte: unikaj "śmieciowego" jedzenia

Wysoko przetworzone produkty, dostępne w popularnych restauracjach fast-food, należą do najgorszych rzeczy, jakie możemy zafundować naszemu organizmowi. Nadmierna zawartość tłuszczów nasyconych, cukrów prostych, soli oraz konserwantów, przy niedostatecznej zawartości witamin, to najprostsza recepta na rozwój otyłości i chorób przewlekłych. Produktów tych powinno się bezwzględnie unikać, a jeżeli już musimy je spożywać, róbmy to naprawdę sporadycznie. Ponadto warto ograniczyć do minimum używanie soli, będącej udowodnionym czynnikiem rozwoju nadciśnienia tętniczego. Przestrzeganie zdrowej, zbilansowanej diety wymaga więcej wysiłku niż zadowolenie się szybkim jedzeniem, ale jest tego warte, gdyż poza korzyściami zdrowotnymi, może dać nam dużo nowych, przyjemnych doznań kulinarnych.



Jeśli jeszcze tego nie zrobiliście, koniecznie polubcie nasz profil na FB!



reklama


Innowacje w diabetologii




Najnowsze komentarze [0]

Masz swoją opinię na ten temat? Tu jest miejsce, gdzie możesz ją wyrazić! Pisz, komentuj
i dyskutuj. Pamiętaj o tym, że nie będą tolerowane niecenzuralne wypowiedzi i wulgaryzmy.


Nie ma jeszcze żadnych komentarzy
Bądź pierwszy, dodaj swoją opinię!


Powrót Do góry



mojacukrzyca.org - Odżywianie: 5 zasad zdrowej diety prostymi słowami
Jeżeli na tej stronie widzisz błąd lub masz uwagi, napisz do nas.


Dana Diabecare R
Contour Plus One
Przydatne
Informacje
Ogłoszenia
Sklep dla diabetyków
Kącik literacki
Wszystko o Accu-Chek
Specjalista radzi
DiABEtyK
Polecamy
Na komputer i telefon
Ministerstwo Zdrowia
Światowy Dzień Cukrzycy
Cukrzyca tamtych lat
O portalu

Redakcja portalu | Napisz do redakcji | Newsletter | O portalu | Media o portalu | Linki | Partnerzy | Nasze bannery | Logo do pobrania | Patronat medialny
Portal mojacukrzyca.org ma charakter jedynie informacyjny. Wszelkie decyzje odnośnie leczenia muszą być podejmowane w porozumieniu z lekarzem i za jego zgodą.
Portal jest prowadzony przez osobę fizyczną wyłącznie w celach osobistych. | Copyright © mojacukrzyca.org 2001-2018 Wszelkie Prawa Zastrzeżone
Ostatnia modyfikacja: Niedziela, 21 października 2018 r.

Zadaj pytanie on-line